Странджа през май - Древната Колхида

Странджа през май - Древната Колхида - E-Burgas.com

Уикендите са една чудесна възможност да се заредим със свежест и нови сили като се докоснем до природата. И ако времето позволява, защо не?!

Странджа дава много възможности за отдих на открито. Ще ви запознаем с два маршрута като един от тях е т.нар. „Зелен коридор“ или „Пътят на звездите“ в сърцето на планината.

Сега към първия

В древногръцката митология героят Язон отплавал с кораба Арго към легендарната Колхида в подножието на Кавказ, за да открие и върне в Елада  Златното руно.

Странджанската гора със своя вечнозелен подлес, особено когато цъфти зелениката, много наподобява тази в древната Колхида и е част от т.нар. южно-евксинска или колхидска растителна зона.

Маршрутът започва от северния край на с. Кондолово в посока североизток, като следва десния бряг на Мързевски дол. След каменлив открит терен с памуклийка, пътеката навлиза във вековна дъбово-букова гора. Спускането продължава по древен коларски път с много коренища, на места обрасъл с мъх. В миналото пътят е свързвал Кондолово с Приморско и Китен. След около 15 минути маршрутът навлиза в зоната на зелениката, която заема целия склон под буковата гора. Вляво под пътя на места се виждат храсти от лавровишня и колхидски джел. След 5 минути вдясно има малко кладенче с бистра планинска вода. Маршрутът продължава надолу и пресича Мързевски дол. Завива надясно успоредно на дола по левия му бряг. Следва поредица от кратки спускания и изкачвания през стара букова гора до слизането в дола и около150-метров преход по речните му камъни. От двете страни подобно на тунел са надвиснали зеленикови  храсти. Маршрутът напуска дола наляво по издълбани в стръмния склон стъпала и се изкачва до изворче с чудесна вода, след което при буковите дървета и зелениката може да се направи кратка почивка. Пътеката продължава със спускане отново до Мързевски дол, пресича го и с остър десен завой се включва в стар коларски път.

Вековен повален бук препречва пътя, който продължава нагоре през букова гора със зеленика. След около 20 минути напуска буковата гора и достига билото, обрасло с дъбови дървета.  Продължава през изоставена овощна градина и достига асфалтовия път Кондолово-Царево, по който след около 200 м завива надясно и по стар коларски път се връща до изходната точка - село Кондолово.

„Пътят на звездите“ в сърцето на Странджа

Зеленият коридор е изграден по проект на  сдружение „Златна Странджа”  . Пешеходният маршрут преминава по черен горски път, горски пътеки през реките Катун и Велека. Маршрутът е със  средна надморска височина 250 м и е сравнително лек за преминаване.
По трасето има погледно място, изградени са пейки и кътове за отдих.

В района може да видите забележителности като защитена местност „Петрова нива”, археологически забележителности в м. Бакърен извор край село Евренозово, природната забележителност „Пещери и извори на река Младежка”.
По зеления коридор може да се придвижите и с велосипед. И в двата случая преходът е около 4-5 часа, които сред природата минават неусетно.