Еньовден е! Берете билки и гледайте сянката си днес!

Еньовден е! Берете билки и гледайте сянката си днес! - E-Burgas.com

На празника не се жъне, росата има лечебна сила. Ако сянката е цяла, ще си здрав цялата година, половинката вещае болести

Във времената, когато нямало телевизия и интернет, хората си имали други паралелни светове. Те били свързани с вярванията и страховете им, с културата и традицията. Още в древността било известно, че около 24 юни и по тогавашните календари е лятното слънцестоене.

Смятало се, че след този ден най-яркото небесно светило започвало бавно да умира. Преди този ден звездите слизали от небето и дарявали всички растения с огромна лечебна сила, каквато след това нямали.

А в онези времена нямало хапчета и илачи в стъкленици и народната медицина лекувала хората с богатата палитра от тревки и цветенца от поляните. Според старите вярвания, в нощта срещу Еньовден в полунощ границите на човешкия свят се отварят за зли и добри сили.

Едва след езическите времена Църквата определила този ден като рожден за св. Йоан Предтеча и Кръстител. Сигурно защото раждането му не е станало по законите на естеството, а по Божията промисъл и защото подготвяйки пътищата Господни, той дава на следовниците на Христа най-лековитата билка – покаянието. А хората го нарекли простосърдечно Дядо Еньо.

В старите времена се смятало, че на Еньовден при изгрев слънцето „трепери" и „играе" и след това денят започва да намалява, а свети Еньо намятал кожуха и отивал да моли Бога за сняг.

Съвременните хора са се поддали на модата да посрещат слънцето на 1 юли и да имат своя съвременен празник Джулай морнинг, но в старите времена имало повсевместна практика тъкмо на Еньовден да се посреща изгревът.

Момци и моми излизали не на морския бряг, а на поляни и могили край селищата и с песни и танци очаквали появата на слънцето. А точно по изгрев, всеки трябвало да се обърне с лице към него и през рамо да погледне сянката си.

И млади, и стари гадаели по нея за живот и здраве – ако тя била цяла, значи ще живеят в добро до следващата година. Но ако била наполовина, можело да ги сполети болест и даже смърт. По някои места имало вярване, че на сутринта на празника, щом изгрее слънцето, която мома първа го види – ще има пари и от здраве няма да се отърве.

За здраве и за отпъждане на злините и гадините се палел и се прескачал Еньовски огън, по някои места добивали „нов огън", а в Странджанско нестинарите танцували по жеравата.
Хората знаели, че промяната на слънчевия път може да доведе небесни стихии и да има гръмотевеци и градушки. Затова за този ден била валидна строга забрана да се работи.

Култът към слънцето включвал и връзката му с водата. Според старите вярвания, на Еньовден морето спира да се движи, а преди да поеме път към зимата, слънцето се къпе в реки и извори. После се отърсвало и росата, която падала, била с особена магическа сила.

Затова имало обичай по ранина хората да се къпят за здраве и изцеление в реки, езера, извори и морето и да се търкалят по еньовската роса. Вярвало се, че който види сутрин рано окъпалото се в жива вода "играещо" и "трептящо" слънце, ще бъде здрав през цялата година.

За лечение и гадаене се ползвала т. нар. "мълчана вода". Тя се вземала при залез слънце срещу Еньовден. Наливало я чисто момиче или млада булка, облечена в сватбени дрехи. До мястото, където ще се ползва, се носела при пълно мълчание, за да не се погуби от човешки глас магическата й сила. Оставяли я да пренощува на открито в глинен съд с китка еньовче, здравец и сребърен пръстен. Имало правило през нощта срещу празника да не се пие вода, нито да се налива, а в самия ден да не се пере, за да не се поболее член на семейството. Мълчаната вода се ползвала за защита от уроки, магии и всякакво зло.

 Още преди да се появи слънцето на небосклона , докато росата стояла по тревите, се събирали билки и цветя, за да се извият китки и венци. Според поверието, в букета трябвало да има 77 и половина билки - за всички болести и за "болестта без име". Каква ще да е била тази болест без има няма как да се знае. Казват, че хората боледували от рак и в миналото, но не ще да е много така, защото според съвременната медицина ракът е израждане на клетките в човешкото тяло, а когато човек живее подреден живот, това би се случило по-трудно. А в миналото народната култура и традициите и по-късно страхът Божий правели хората подредени в правилата на бита. Те не участвали в света през телевизора и компютъра , а пряко и даже си правели спектакли.

В някои райони за гадания се изпълнявал обичая „Еньова буля". Обличали като булка последното момиченце –изтърсак на някоя майка, слагали му накити и червено було. Четири моми го грабвали и обикаляли с него селото. После идвало ред на ладуването. Момите пеели песни, сетне изваждали от голям котел натопените си от сутринта китки с пръстенчета, наречени на ергените, а някъде замествали китките с паламарките за жънене. Гадаело се за всички – по моминските китки за женитба, на останалите — за здраве и плодородие.

Билките се прибирали в къщата и после се давали на стоката, но набраното на този ден не било за хората.

Затова на Еньовден, рано сутрин, моми и жени, врачки, баячки и магьосници берат билки, които използват за лек и магии през цялата година. От набраните билки, между които на първо място е еньовчето, жените правят еньовски китки и венци, вързани с червен конец.

Между събраните 77 1/2 билки на първо място е еньовчето, но има и вратига, комуника, звъника, равнец и маточина, невен, отайниче, омайниче. В народните песни се разказва, че момите криели босилек в пазвите си, вместо съвременните парфюми. Зеленият пелин имал неустоима магическа сила да привлича ергените и да ги кара да се "вият" около момите. А момците примамвали момите като носели китка смин на калпаците.

Майките на моми и ергени, когато не одобрявали техните избраници, търсели "билки разделни". Някои от целебните растения се сеели навремето в моминските градинки в дворовете. Момината китка, носена под забрадката или на ухото, имала голяма любовна сила. Ако е свита в нощта срещу Еньовден от 7, 9 или 12 билки, тя имала силата да привлича и омайва избраника на момата.

В нея трябвало да ги има моминските билки – божур, седефче, иглика, невен, босилек, ружа, здравец, а за да ги любят ергените, момите добавяли още любиче, омайниче, лепка. Според народната вяра любовни и разделни билки се варят на края на селото, в запустяла къща. Водата трябва да заври постепенно, на бавен огън, запален от сухи стебла на бял оман, който прибавя своята сила към тази на врящите билки.

По утвърдени преди много време правила, на този ден Църквата празнува рождението на св. Йоан Предтеча и Кръстител. В народната памет той битува и до днес като Свети Еньо или просто Дядо Еньо. На този ден той намятал кожух и отивал да моли Бога за сняг. Хората смятали, че е страшен човек и държи всички болести, но и предпазва от тях.

В различните географски области името се произнася по различен начин — в Област София името на празника е Яневден, в Струга — Иванден, в Охрид — Ивъндън, във Великотърновско — Иван бильобер или Драгийка. На този ден своя имен ден празнуват всички с имена Еньо, Енчо, Йоана, Йоан, Яни, Яна, Янина, Янка, Янита, Янко, Янчо и др. / Стандарт

Коментари

Още от последните новини